SÅ FIXAR DU FACEBOOK

Att skapa och dela innehåll för sociala medier kan liknas vid lägereldar där människor samlas, samtalar och engageras. Se det gärna som en fortlöpande process snarare än en kampanj som händer under en kortare tidsperiod.

Därför ska du synas på Facebook

Syftet är att förändra och/eller förstärka önskvärda beteenden för att attrahera såväl nya kunder som att behålla befintliga. Facebook är det överlägset största nätverket bland svenska internetanvändare. Mer än hälften av alla svenskar finns på Facebook varje dag samtidigt som drygt 70 % besöker det sporadiskt.

Därför är det viktigt att bli delad och ha fans

Alla de stora sociala plattformarna, Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter och YouTube, har alla gått från den traditionella tidslinjebaserade innehållsmodellen och blivit mer "algoritmstyrt". Det betyder att det mesta baseras på vad användarna själva gör när de är aktiva i sina egna flöden. "Gilla", kommentarer, relationer, incheckningar, delningar kallas gemensamt för "interaktioner", och det är denna användardrivna modell som till stor del styr utvecklingen i sociala medier just nu.


SÅ HANTERAR DU DIN FACEBOOK

1. KOMMUNICERA!

Betrakta allt som en tvåvägskommunikation snarare än "monolog".Var inte rädd för kritik och se till att hantera den snabbtnär den uppstår. Kom ihåg att du själv väljer och kan alltid hänvisatill telefon för vidare diskussion (för att inte riskera ändlösdialog på nätet).

2. SVARA SNABBT

Dina följare är otåliga och tvekar inte att ge feedback "i steget". Svara alltid så snabbt som möjligt och bemöt kommentarerna konstruktivt, oavsett om det är kritik eller beröm.

3. SVARA KONSEKVENT

Försök att hålla ett professionellt och likartat tonläge över tid. Säkerställ hög och jämn frekvens samt tonalitet.

4. TYDLIGT ANSVAR

Tydliggör det interna ansvaret för vem som publicerar, svarar och bevakar flödet. Till vem skickar medarbetarna tips om innehåll? Hur tas lämpliga bilder fram?

SÅ LÄGGER DU UPP ANNONSER OCH SPONSRAT INNEHÅLL

På grund av det "algoritmbaserade" flödet har det blivit allt svårare för företag att nå ut utan att betala. Att annonsera och sponsra inlägg på Facebook är viktigt för att nå bred spridning. Du går igenom tre steg för att annonsera och sponsra på Facebook; "kampanj", "Ad set" och "Annons".

1.kampanjnivå sätter du målet med kampanjen. Det kan vara att få fler att gilla sidan, erhålla videovisningar eller få dem att klicka på en länk.

2.Ad-set nivån gör du inställningar som gäller för en eller flera annonser. Där väljer du målgrupp, tidsperiod, budget och andra parametrar.

3. På den sista nivån, annons, justeras annonsens utseende. Bild, text och "call-to-action" (det du vill att användaren ska göra). Här kan du också förhandsgranska annonsen i olika format.

KOM IHÅG ATT FÖLJA UPP

Det är bra att göra löpande uppföljningar. Lär dig statistikverktygen så har du en riktigt värdefull källa till kunskap och löpande förbättringsarbete. Bra frågor att ställa sig:

Många gillar bara bilderna men kommenterar inte. Varför?
Når vi rätt målgrupp? Om inte, beror det på budskap, bildval eller något annat?
Kanske har du delat en video som alla tittar på utan ljud. Är videon textad?
Har ni gjort upp om vem som ansvarar för uppföljning och analys?



VÄGEN TILL BÄSTA AFFÄREN

När jag tar del av insikterna från våra kloka affärspartners i detta nummer av Gosh Magazine noterar jag att de flesta nämner vikten av kostnadskontroll när de vill skapa lönsamhet. När jag blev vd på Gosh för 6 år sedan var det en av mina första käpphästar. Läs mer!