THE STAGE IS YOURS

Fristads är sedan 2015 officiell partner till Sweden Rock Festival och samarbetar sen en tid även med rockarna i Backyard Babies, något som bandet själva tycker är riktigt kul.

- Yes, och arbetskläder passar oss särskilt bra eftersom vi är ett gäng hårt arbetande killar, säger Nicke.

Men allt började egentligen i Nässjö 1989 där killarna som skulle bli Backyard Babies, som så många andra, drömde om livet som rockstjärnor och såg upp till idolerna i Guns´n Roses. Flyttlasset gick till Sundbyberg utanför Stockholm där bandet flyttade in i en femma tillsammans med några kompisar.

- Allt hände väldigt snabbt, även om det kändes som att ingenting hände i början, minns Nicke.

Bandet skrev låtar och när andra plattan släpptes 1998 lossnade det ordentligt. Backyard Babies turnerade plötsligt jorden runt och fick vara förband till AC/DC på deras europaturné. Därefter följde en uppslitande tid med allmänt strul kring ekonomi och konflikter med managers. På toppen av det sköljde digitaliseringsvågen in över musikbranschen och bidrog även till att vända upp och ner på förutsättningarna.

- 2009 blev det dags för ett break på allvar. Vi blev tvungna att stanna upp, andas och se var inspirationen tagit vägen. Det blev en tid för solokarriärer och de som ville göra saker på egen hand passade på att göra det. 2014 var det dags igen. Bandmedlemmarna samlades för att göra en ny skiva som premiärspelades på Sweden Rock Festival sommaren 2015. Det blev en nytändning samtidigt som en ny stolthet väcktes till liv. Bandet insåg att de spelat ihop i mer än 25 år, och gjort en fantastisk resa tillsammans. "Vi är liksom bara några enkla grabbar från Nässjö".

Idag jobbar Nicke Borg som programledare på radiostationen Rockklassiker och extraknäcker tillsammans med resten av bandkompisarna som kläddesigners för Fristads kollektion av arbetskläder.

- Ett suveränt samarbete som gynnar oss båda. Det är tufft att nå ut för både musiker och klädleverantörer. Vi och Fristads har mycket gemensamt och summan av våra varumärken blir en riktig hit och ett smart sätt att nå våra publiker som har många likartade drag. Idén till samarbetet föddes när Musikhjälpen auktionerade ut Nicke och Dregen till radiopubliken, något som ledde till att Fristads kunder kunde tävla om exklusiva spelningar och få besök av Backyard Babies.

- Det är kul på riktigt. Att få vara med och designa kläder som vi både gillar och använder är rock´n roll. Det ger möjligheter att göra mycket merchandise också, en nog så viktig del av bilden kring Backyard Babies. Självklart ser vi till att det blir en del dödskallar även på Fristads kläder, flinar Nicke.



VÄGEN TILL BÄSTA AFFÄREN

När jag tar del av insikterna från våra kloka affärspartners i detta nummer av Gosh Magazine noterar jag att de flesta nämner vikten av kostnadskontroll när de vill skapa lönsamhet. När jag blev vd på Gosh för 6 år sedan var det en av mina första käpphästar. Läs mer!