VARUMÄRKET SOM STÅR DISTANSEN

Avignon är ett svenskt företag som etablerades 1994 av grundaren och ägaren Mats Thorell som startade karriären som långdistanslöpare och representerat Sverige världen över.

Med denna erfarenhet i bagaget – den grundläggande prövningen och kunskapen om vad som fungerar bäst för fötter, ben och kropp – startades Avignon. Idag arbetar företaget med utveckling och försäljning av strumpor, sulor, stövlar, skor och kängor med ledstjärnan "passform och kvalitet för alla".

På kundlistan finns över 500 återförsäljare och bolagets produkter exporteras till ett 20-tal länder med hjälp av arton tillverkande fabriker.

Tillverkning i världen

– Tillverkningen sker främst i Europa och till viss del i Sverige. Enstaka modeller av stövlarna produceras i Asien. Avignon vänder sig främst till utövare av sport, jakt, fiske, sjukvård och människor på yrkessidan, säger Mats. Thorell har tidigare representerat Sverige som 5 000- och 10 000 meters-löpare i över 130 olika länder. Som en av de första sponsrade svenskarna sprang han i skor från Nike innan karriären rundades av i slutet av 80-talet och ledde in honom på entreprenörskapets väg.

Patenterad "Air-Flow-teknik"

– Marknaden för sulor och strumpor är ganska underutvecklad. Vi jobbar med Air flow-teknologin som är ett sydkoreanskt patent, säger Mats.

Air flow-tekniken går att anpassa till de flesta sorters skor och skapar en mjuk, fotriktig känsla med stötdämpning som lämpar sig särskilt för idrottare och liknande situationer. Air flow-tekniken dämpar och stabiliserar hålfoten effektivt och är särskilt effektivt mot till exempel hälsporre.




VÄGEN TILL BÄSTA AFFÄREN

När jag tar del av insikterna från våra kloka affärspartners i detta nummer av Gosh Magazine noterar jag att de flesta nämner vikten av kostnadskontroll när de vill skapa lönsamhet. När jag blev vd på Gosh för 6 år sedan var det en av mina första käpphästar. Läs mer!