Med ett ben inom sportmodet och ett inom arbetskläder används deras produkter av skidproffs, världsklass seglare och på arbetsplatser. I 145 år har Helly Hansen tillverkat utrustning av professionell kvalitet, för att hjälpa människor att hålla sig och känna sig vid liv.
Andres Pohl- Larsen som är Vice President på Helly Hansen Workwear berättar om samarbetet mellan de två produktkategorierna och hur de inspirerat varandra genom åren.
Helly Hansen är verksamma inom både workwear och sport, hur ser samarbetet ut mellan kategorierna?
- Samarbetet mellan oss har alltid varit otroligt bra. Vi bollar ständigt idéer och lösningar genom hela produktutvecklingen. Men självklart finns det även en intern konkurrens. Jag har ett tätt samarbete med de olika kategoricheferna, speciellt med chefen för seglingsprodukterna eftersom de plaggen mest liknar workwear.
Hjälps ni åt i design och utvecklingsprocessen vid skapandet och förbättring av produkter?
- Vi arbetar tätt med varandra och hämtar lösningar från varandra. Vi på workwear är till exempel väldigt drivna inom utvecklingen av arbetsbyxor, där har sporten fått mycket hjälp och inspiration när det kommer till slitstarkt material, passform, utförande och fickor. Sportavdelningen arbetar väldigt mycket med färger i sina produkter jämfört med oss, och där får vi mycket inspiration till vilka färger som vi kan tänkas arbeta med.
Hur har produktkategorierna påverkat och utvecklat varandra genom åren?
- Sporten har influerat workwear och varit en enorm bidragsfaktor till att vidareutveckla produkterna inom workwear. Ett exempel handlar om hållbarhet och material, något som länge varit stort fokus inom sportbranschen, där de har hjälpt oss att ta stora kliv framåt. Mycket som varit standard inom sportkategorin när det kommer till material har vi sedan vidareutvecklat och gjort mer hållbart och slitstarkt för att fungera för workwear-produktionen. Sportkategorin är till stor del drivet av design, medan vi på workwearavdelningen drivs mer av utvecklingen inom funktion.
Var hämtar ni inspiration när det kommer till design?
- Vi arbetar nära olika yrkesgrupper såsom snickare, elektriker och rörmokare som ger oss mycket inspiration. Deras åsikter är även viktiga i våra produkttester och vi frågar yrkesgrupperna vilka funktioner de uppskattar på produkter som de använder idag, men som vi inte har på våra. Vi frågar även vilka förbättringar de tycker att vi kan göra på våra kläder. Vi kollar såklart också på trender inom mode och sport och anpassar det för att passa vår produkt och målgrupp.
Utan att gå in på några affärshemligheter, kan du säga något som du tror är nästa trend inom workwear?
- Jag tror att det i framtiden kommer handla mycket om slutanvändaren av produkterna, och en önskan och möjligheten att kunna använda sina arbetsbyxor till andra saker än bara sitt arbete. Det är en trend som jag tror kommer utvecklas i snabb takt de kommande åren. Vi är redan en bra bit in på den utveckligen i form av stretch och komfort som tillkommit inom workwear.