DET GÄLLER ATT FÅ PRODUKTERNA ATT PRATA

Det hela startade hösten 1985 med en idé om personlig försäljning av profilar tiklar till företag. Nils Axner och hans dåvarande kompanjoner Mikael Westergren och Peter Hellman jobbade hårt ute på fältet och lyckades etablera sig med lönsamhet redan första året.

Affärsidén byggde på kvalitetsprodukter och arbete i frontlinjen av branschens utveckling. För att säkerställa bästa möjliga servicenivå har vi byggt upp en egen produktionsavdelning, berättar Nils Axnér.

– Vår över trettioåriga historia ger oss goda förutsättningar att stärka positionerna, men det gäller att fortsätta vara nyfiken och arbeta proaktivt med nya möjligheter, säger Pär Mellberg.

Deltab har idag 12 medarbetare som självklart är en viktig del av framgången. Deras bransch- kunskap och förmåga att serva kunderna är en av företagets viktigaste tillgångar. Grundarna menar också att deras arbete mer och mer går mot reklambyråns roll. Ett väl utvecklat sinne för att skapa egna varumärken vittnar om särskilda kunskaper inom varumärkesbyggandets ädla konst.

– Vi har utvecklat en modell som kan erbjuda kunderna helhetslösningar inom profil- och presentreklam, eller som vi kallar det, produktkommunikation, berättar Pär Mellberg.

Deltabs kunder finns inom de flesta branscher och kan vara allt från organisationer och stora koncerner, industriföretag, till mindre små och medelstora företag. Stommen utgörs av medelstora företag inom 25 mils radie från Gävle. En tydlig utveckling idag är att produktutbu- det växer för varje år. Ett ständigt ökande utbud av koncept och produkter behöver omsättas till idéer som ger praktiska och kostnadseffektiva lösningar för kunderna. Miljöfrågan blir allt viktigare liksom ett starkt digitalt erbjudande som blir ett måste i framtiden.

– Det blir ett viktig komplement till den personliga försäljningen. Vikten av bra kundbearbetning behöver ske både i det personliga mötet och digitalt i form av e-handel, sociala medier med mera, säger Nils Axner.

Annars satsar Deltab vidare med fokus på försäljningsinsatser. Säljkåren verkar på olika distrikt och är en viktig resurs för att tolka tankar och behov och presentera smarta lösningar utifrån kundernas önskemål. – Rätt behovsanalys gör affären lönsam för både kunden och oss, säger Nils.

Deltab vill skapa Sveriges bästa relationer med sina kunder och jobbar vidare med att utveckla sin designavdelning. Målet är att snyggt och snabbt exponera kundernas budskap på bästa sätt och involvera kunderna i idéerna innan produktion.

GOSH 10 ÅR

10 år har gått och tiden har gått snabbt! Häng med på Goshkedjans fortsatta resa till att skapa Sveriges bästa butiker inom profilering och arbetskläder. Foto: Gosh