TA UT DIN RIKTNING MED RÖRLIG REKLAM

Traditionell annonsering minskar och konsumenterna ställer nya krav på innehåll. Oavsett om du gillar det eller inte behöver du förhålla dig till att nutidsmänniskan till stor del umgås och håller sig uppdaterad via sociala medier och andra plattformar. Statistiken visar att vi öppnar vår smarthphone cirka 150 gånger per dag.

– Det innebär en enorm förändring för dig som annonsör. Tidigare var tv-reklam det hetaste alternativet och det största kommersiella skyltfönstret, så behöver det

inte vara längre, säger Jimmy Widén på Storyfire, Skandinaviens första s.k. "publicerande produktionsbolag". Gosh träffar Jimmy Widén i det kombinerade kontoret som även rymmer dubbla studios. Han har ett förflutet som säljare och säljchef på TV4 och har jobbat med media och försäljning hela sin karrriär. I september 2015 var han med och startade Storyfire som idag har 34 medarbetare.

NYA TIDER, NYA BETEENDEN

Som allt mer frekventa konsumenter av video och rörliga media minskar behovet av tv-tittande. I samma ögonblick som tv- reklamen tar tittaren upp mobiltelefonen, och då gäller det att vara där. – Ett bra exempel på hur kunderna tänker idag är ett samarbete vi gjorde med Returpack och "Pantamera". Istället för en reklamfilm som för bara ett par år sedan kunde kosta upp till 2 miljoner kronor producerade vi 10 st längre filmer om ca 1 min där vi involverade s.k. "influencers" med stora följarbaser i den kreativa processen, säger Jimmy Widén.

KOSTNADSEFFEKTIV MARKNADSFÖRING

Produktionsteamet tog stor hänsyn till kundernas mönster vid val av profiler att följa, och vilka plattformer de föredrog bland Instagram, Facebook, Snapchat, Youtube m.fl.

– Resultatet blev mycket bra och idén gick även att skala om till andra format. Dessutom blev kampanjen mycket billigare än om vi skulle försökt nå målgruppen med tv-reklam, berättar Widén.

Storyfire arbetar mycket efter idén om att korta, fristående episoder fungerar bäst. Utbud och kanaler förändras hela tiden och det blir allt viktigare för kunderna att hitta rätt plattformer för sina budskap.

GOSH 10 ÅR

10 år har gått och tiden har gått snabbt! Häng med på Goshkedjans fortsatta resa till att skapa Sveriges bästa butiker inom profilering och arbetskläder. Foto: Gosh