Att hamna högt på listorna över de mest populära arbetsgivarna blir allt viktigare. När jag arbetade på ICA och såpan med Stig steg i popularitet stärkte även ICA sin roll som attraktivare arbetsplats, inte minst hos den yngre generationen.
KAMPEN OM KUNDER OCH MEDARBETARE
Företag för en ständig kamp om att få fler kunder och att få kunderna att stanna kvar och helst spendera ännu mer pengar i företaget. Även kampen om de bästa medarbetarna hårdnar, vi blir allt mer kräsna när det gäller vem vi vill jobba hos. Detta är en utveckling av det allt mer transparenta samhället, där vi dagligen delar med oss av våra upplevelser och erfarenheter via sociala medier. Förr satt vi runt fikabo det och dissade chefen eller hissade den nya kaffeautomaten. Det gör vi fortfarande, men nu delar vi även med oss på nätet om hur vi upplever olika saker. Till exempel skriver vi gärna om hur vi har det på vår arbetsplats och tyvärr
oftast när vi är missnöjda. Vad sägs det om ditt företag?
"VI SKA JOBBA PÅ HIGH CHAPARALL"
När man är liten får man ofta frågan "Vad ska du bli när du blir stor?" Några av oss svarar kanske lärare, tandläkare eller hockeyspelare. Emelie och Mattias svarade "Vi ska jobba på High Chaparral!" När jag jobbade med High Chaparrals varumärke blev jag fascinerad av kulturen på företaget. Inget annat företag jag träffat på kunde mäta sig med detta. De kallar området runt High Chaparral för "our land"
och det kan jag på alla sätt stryka under, verkligen ett företag med engagerad personal och gemenskap! När jag intervjuade medarbetarna slogs jag av den starka kulturen som vuxit fram och hur medarbetarna brinner för varumärket. Emelie och Mattias är inget
undantag utan snarare tvärtom. De är båda unga medarbetare på High Chaparral som sedan barnsben sommar efter sommar besökte detta westernäventyr. Och redan som små bestämde sig för att arbeta där. Det började med sommarjobb. Dock tyckte Emelies mamma att miljön var något för råbarkad för hennes unga dotter. Det löste hon genom att själv ta jobb där under de första somrarna. Idag är Emelie ansvarig för kostymavdelningen och Mattias arbetar med event.
MEDARBETARNA HÖJER ELLER SÄNKER
I kön på ett rikstäckande företag hördes följande samtal: - Finns det någon i butiken som kan hjälpa mig, frågade kunden. - Nej, vi är bara tre på lördagarna, svarade kassapersonalen .- Är det inte bättre att ni har mer personal när det är många kunder i butiken?
- Det fungerar inte så, vi vill vara lediga på lördagarna. Redan idag är det svårt att rekrytera rätt person till en hel del tjänster. Vad kommer att hända efter att ännu fler 50-talister går i pension? Jo, det blir en ännu större utmaning att rekrytera och behålla personal
eftersom arbetslösheten minskar och multinationella företag kommer att satsa ännu mer på att rekrytera.
När jag arbetar med varumärkesfrågor är en mycket viktig del att intervjua företagets medarbetare, på såväl ledande positioner som medarbetare och informella ledare. Mötet blir en dialog om medarbetarnas syn och upplevelse om företaget och vad de skulle vilja förändra. Det är många nya sanningar som kommer ledningen till känna och det är en viktig del i det fortsatta arbetet. Jag tänker mer
än en gång: Hur svårt ska det vara?
IRENÉ FALKBRINK NORRMAN
startade konsultföretaget Falkbrink Norrman 2005 för att dela med sig av 35 års kunskaper och erfarenheter om varumärkesarbete. Företaget arbetar med konsultuppdrag, föreläsningar, utbildningar, workshops och styrelseuppdrag för uppdragsgivare inom
olika brancher. Läs mer på www.falkbrinknorrman.se