SKEPPSVIKEN BESTÄLLER ARBETSKLÄDER VIA SIN EGEN WEBBSHOP

Skeppsvikens historia inleddes 1992 i Skövde då byggfirman Calles Bygg grundades. Tio år senare hade koncernen etablerat sig i Göteborgsregionen. Idag har Skeppsviken över 100 medarbetare och koncernen omsätter närmare 600 miljoner kronor.

Sedan ett tag tillbaka kan Skeppsvikens medarbetare beställa sina arbetskläder genom en egen webbshop – en digital tjänst som Team Workwear's medlemsbutiker erbjuder sina kundföretag. Vi pratade med Gustaf Dahllöf på Skeppsviken om deras upplevelse och erfarenhet av tjänsten.

VAD ÄR DIN ROLL OCH HUR LÄNGE HAR DU JOBBAT PÅ SKEPPSVIKEN?

− Jag jobbar som platschef inom vår nyproduktion och har jobbat på Skeppsviken i snart fyra år. Jag har jobbat här sedan jag gick ut högskolan där jag läste till byggingenjör.

NI HAR SATT UPP ER EGEN KUNDUNIKA SHOP FÖR ERA MEDARBETARE VIA TEAM WORKWEAR – VAD FICK ER ATT VÄLJA DEN LÖSNINGEN?

− Vi ville ha en helhetslösning. Vi är en stor koncern med många medarbetare och vi vill kunna säkerställa att alla har liknande kläder. Genom den här shoppen kan vi enkelt få upp det sortiment som vi vill ha och på så sätt se till att vi inom Skeppsviken alltid ser snarlika ut. Jag kan lägga in vilka kläder som våra yrkesarbetare ska ha. Slitstarka kläder, flamskyddande och robusta kläder. Medans våra tjänstemän får ett konto där vi lägger upp skjortor och annat.

Vid sidan av rollen som platschef så ansvarar Gustaf även för Skeppsvikens arbetskläder i Göteborg och med det kommer uppgiften att varje år ta fram nya kollektioner, uppdatera utbudet med mera.

− Att ändra i vårt sortiment blir nu enklare då vi kan uppdatera vår webbshop och sedan är allt klart för mina kollegor att beställa själva. Tidigare gick mina kollegors beställningar via mig men så är det inte nu. Och det är en stor fördel med att jag slipper vara personen som man hör av sig till för att beställa kläder, med webbshopen slipper vi det steget.

HUR GICK DET ATT FÅ UPP OCH KOMMA IGÅNG MED SHOPEN?

− Det gick väldigt smidigt och shoppen blev över­skådlig. Det blir nästan som att shoppa på Boozt eller Zalando. Det är lätt att beställa och det går typ inte att missförstå något. Det funkar också bra att kunna logga in via appen.

VAD TYCKER DINA KOLLEGOR?

− De ser smidigheten med webbshopen. Tidigare kanske vissa drog sig för att beställa nya kläder eftersom de behövde gå via mig. Jag har bara mött positiva reaktioner så här långt och med tanke på att vi inte har haft något sådant här system tidigare så hade jag ändå trott att det skulle bli ett visst motstånd.

SKULLE DU REKOMMENDERA ANDRA FÖRETAG ATT TESTA TJÄNSTEN OCH I SÅ FALL VARFÖR?

− Ja, det skulle jag göra och har gjort. Jag rekom­menderade en gammal kollega som jobbar på ett annat byggföretag och som nu är igång med den här tjänsten. Han tycker också att den funkar väldigt bra och gillar det att man själv kan välja vilket sortiment som ska finnas i sin webbshop.

För att läsa mer om Team Workwear's kundunika shop och om hur ert företag kan komma igång med tjänsten - klicka här.

SYNS DU INTE, SÅ...

Att skapa en digital närvaro och på ett bra sätt kunna marknadsföra sig på nätet blir allt mer en nödvändighet för företag idag. Vi har pratat med Nella Lisserow som är expert inom digital marknadsföring, där hon berättar om vilka fördelar hon ser med digital marknadsföring mot traditionell och mycket mer!