Att skapa en digital närvaro och på ett bra sätt kunna marknadsföra sig på nätet blir allt mer en nödvändighet för företag idag. Det är i digitala kanaler som många kunder söker efter information och har möjlighet att lära känna ditt företag på ett djupare plan. Nella Lisserow är expert inom digital marknadsföring och efter utbildningen på Hyper Island har hon bland hjälpt företag som Microsoft, SJ och Plan med marknadsföring i sociala medier.
Vad är digital marknadsföring?
- Det är marknadsföring och budskap som du når ut med via mobil, dator, surfplattor, appar m.m. Det är sätt för ditt företag att synas på i olika digitala plattformar.
Vilka fördelar ser du med digital marknadsföring mot traditionell?
- Hur många som helst. Med digital marknadsföring kan du få så tydliga siffror på vad du faktiskt har betalat för. Exempelvis hur många personer som har sett din annons, hur många som har klickat på den och till och med hur många som har köpt din produkt eller tjänst efter att ha sett annonsen.
Vilka är de första stegen som ett företag bör ta för att etablera en närvaro på nätet?
- Se till att ha en hemsida. Något av det första som folk gör att Googla efter den produkten eller tjänsten som de är ute efter och då gäller det att du har en hemsida så att kunderna kan hitta ditt företag. Det kan också vara bra att skapa en Facebook-sida för ditt företag. Det kan också vara bra att skapa en facebook-sida för ditt företag, det är det sociala mediet som flest människor i Sverige använder sig av idag.
Finns det några fallgropar som företag ofta går i?
- Flera företag startar konton på olika sociala medier men sen så jobbar dem inte med sina sidor. Så när folk går in och ska läsa om dem så är sidan helt död och om du som företag har en Facebook-sida som inte har varit aktiv på länge så börjar folk undra om företaget ens finns fortfarande.
Vilka är de första stegen för att göra det lättare för kunden att hitta ens företag genom sökmotorer som exempelvis Google?
- Se till att din hemsida är sökmotoroptimerad. Det är även viktigt att se till att din hemsida är anpassad för visning i mobil. Ett annat tips för att få bättre synlighet på exempelvis Google är sökordannonsering. Du kan köpa sökord för att ditt företag ska dyka upp högst upp på Google när någon söker på det ordet som du har köpt.
Vad bör du som företag tänka på när du funderar på att börja med sociala medier?
- Att det måste avsättas tid för det arbetet. Fundera ut vad du vill kommunicera innan du skapar ditt konto. Dina sidor ska genomsyras av vad ditt företag står för.
Vilken typ av innehåll ska företaget kommunicera i sociala medier?
-Svar på återkommande frågor som ni får från era kunder kan vara en bra sak att kommunicera. Det bygger er trovärdighet och skickar signalen att ni har koll på vad ni gör.