SNICKERS OM FRAMTIDEN

Utvecklingen går framåt även inom workwear-branschen och mycket har hänt under det senaste decenniet. Work & Wear träffade Nicole Rimér och Tobias Rantzén på Snickers för att prata om deras syn på utvecklingen och framtiden inom branschen.

Nicole jobbar som Head of Design och har varit på Snickers i lite mer än fyra år. Hon har en bakgrund som designer inom sportbranschen. Tobias Rantzén är Commercial Offer & Development Manager och ansvarar över Snickers totala utbud och sortiment. Tobias har en bakgrund inom i inköp/produktion och utveckling hos Fjällräven och H&M.

Vad är det bästa med era respektive jobb?

NR: Det roligaste är att det nu sker så mycket inom workwear-branschen. De senaste fem åren har det skett så stora förändringar och det är kul att få vara med på den resan och forma det nya inom workwear.

TR: Hela inköpsprocessen i sig, utvecklingsfasen och att kunden blir nöjd med produkten.

Hur har produktutvecklingen sett ut de senaste 5-10 åren?

NR: Det stora är att stretchen har kommit till workwear. Nu jobbar vi med att förbättra och optimera den funktionen. Vi testar bland annat hur starkt ett stretchmaterial kan vara samtidigt som det forfarande ger funktionell stretch.

Vad har drivit på utvecklingen?

NR: Jag tror att det är en efterfrågan som har kommit från en ny generation som har förväntningar att få komfort och funktionella kläder även på jobbet.

TR: Man har nog fått influenser från outdoor- och sportbranschen och tänker mer på ytterligheter, från arktisk kyla upp till väldigt varma klimat och hög luftfuktighet. Damkollektionen är större och mer uppdaterad då det blivit fler kvinnor i branschen.

NR: Den utvecklingen kommer mycket från kvinnorna själva som har legat på och undrat när företag inom branschen ska börja tillhandahålla produkter för dem.

Har kundernas krav och preferenser förändrats under de senaste åren?

NR: Jag tycker att folk är mer öppna för att prova nytt nu. Tidigare gick folk mycket på gammal vana i valet av arbetskläder, men många vill sätta sin egna personliga prägel i hur de klär sig och visa lite av sin personliga stil även i sina byggkläder.

Vad är viktigt och vad efterfrågas av kunderna idag?

NR: Dels så kommer det mer och mer frågor kring hållbarhetsbiten och dels så ökar efterfrågan på stretch inom nya segment av kollektionen. Samt mer individuella passformer.

Vad tror ni kommer vara viktigt och efterfrågas av kunderna i framtiden?

TR: Kvalité och funktion kommer alltid vara viktigast men vi tror även att företagets värdegrund inom bl.a. CSR och miljö blir allt viktigare än tidigare och att det får en påverkan. Så det kommer handla om att vara öppen och ärlig med vad man gör som företag.

Har kraven på arbetskläder ur säkerhetssynpunkt förändrats under åren? Har det påverkat er produktutveckling?

NR: Varsel har börjat användas mer. Det känns som att fler segment nu än tidigare använder varselkläder och att fler företag har infört krav på varselkläder för att förebygga arbetsplatsolyckor. Detta påverkar ju vår utveckling då vi måste tänka mycket bredare.

Inom vilket område har det hänt mest – design eller funktion?

NR: Jag tycker inte att man kan särskilja det för vi jobbar med funktionsdesign. När vi gick från en bred byxa till en smal byxa så var det inte bara för att det skulle vara snyggt utan för att få ett plagg med mindre löst tyg som kan fastna i maskiner och annat.

TR: Funktionerna har ju också kommit med nya material. Så det blir ju en designad produkt som passar valet av material.

Vilka kommande trender och nyheter gällande funktion ser ni?

NR: Man börjar använda mer och mer elverktyg och andra maskiner vilket gör att du får andra behov. Du har med dig andra saker i fickorna och vi ser att det sakta börjar ske en förändring kring hur kunden använder sina fickor. Mobilen är t. ex ett nytt verktyg och för den har man ju skapat och håller fortfarande på att skapar specialfack så att den ska vara skyddad men också tillgänglig.

Textilindustrin är en stor miljöbov – hur jobbar ni med produktutveckling utifrån miljöaspekten?

NR: Vi ser till att alla hos oss hela tiden försöker göra det bättre ur miljösynpunkt. Vi försöker alltid att göra plagg med lång livslängd så att kunden istället för att behöva använda tre par byxor endast behöver ett par. Vi ser över hur vi producerar våra produkter, var vi producerar och hur vi fraktar.

TR: Vi ser över varje led från idé till färdig produkt. Det här kommer alltid vara en kontinuerlig process hos oss, det finns inget läge då vi kommer känna att vi är nöjda. Vi ser alltid över möjligheten att använda ett återvunnet fiber eller ett renare material i de fallen som det går. Men det måste alltid generera en produkt som är stark så att produkten i sig är hållbar.

Spana in Snickers Workwear's sortiment här.

SKEPPSVIKEN BESTÄLLER ARBETSKLÄDER VIA SIN EGEN WEBBSHOP

Sedan ett tag tillbaka kan Skeppsvikens medarbetare beställa sina arbetskläder genom en egen webbshop – en digital tjänst som Team Workwear’s medlemsbutiker erbjuder sina kundföretag. Vi pratade med Gustaf Dahllöf på Skeppsviken om deras upplevelse och erfarenhet av tjänsten.