Som en av Sveriges största leverantörer av arbetskläder ser Fristads både ansvar och möjligheter. Med produkter inom sin Fristads Green-kollektion och verktyget Green Calculator ser de till att sprida hållbarhet till branschens alla grenar.
Alla vinner på hållbara verksamheter, och med hjälp av Green-kollektion kan Fristads bidra till att deras kunder kan rapportera minskade utsläpp i sina egna hållbarhetsrapporteringar.
– Vi anser att vi som företag har ett ansvar att driva förändring i samhället för att hjälpa till att minska miljöpåverkan. Vår verksamhet får inte ske på bekostnad av kommande generationer, säger Anne Nilsson, marknads- och hållbarhetsdirektör på Fristads.
Fristads har en tydlig strategi och målsättning om att minska sina utsläpp med 50 procent senast 2030. För att nå de målen har alla avdelningar involverats med egna hållbarhetsmål som följs upp kontinuerligt, allt för att se till att arbetet mot målet är på rätt kurs.
– Alla medarbetare är involverade i att hitta möjliga förbättringar i sina respektive roller. Vi jobbar också aktivt med att engagera våra kunder i hållbarhetsarbetet och göra det lättare för dem att fatta miljömedvetna beslut. Det gör vi bland annat genom att erbjuda reparationer, återanvändning och återvinning av plagg, säger Anne Nilsson.
2019 tog Fristads fram en kollektion som kan ses som en game changer inom branschen: Fristads Green
– världens första klädkollektion med miljövarudeklaration. En standard man utvecklade tillsammans med forskningsinstitutet Rise.
– Alla Green-plagg analyseras från ett livscykelperspektiv, vilket innebär att vi jobbar med att minska utsläppen i hela processen, från design till färdigt plagg. Fiber- och materialval är en viktig del i det arbetet, men vi har också hittat sätt att minska miljöavtrycket från tillverkning, förpackningar och transporter, säger Anne Nilsson.
HUR HAR MARKNADEN OCH INTRESSET FÖR GRÖNA ARBETSKLÄDER FÖRÄNDRATS SEDAN 2019?- Det har förändrats avsevärt. När vi lanserade vår gröna kollektion var intresset stort, men det var inte avgörande när kunden valde produkt. Idag är möjligheten att mäta – och därmed minska – sitt miljöavtryck från arbetskläder kombinerat med vår höga kvalitet två av de främsta orsakerna till att många kunder väljer oss som leverantör.
NI HAR OCKSÅ LANSERAT VERKTYGET GREEN CALCULATOR. HUR KAN DET HJÄLPA ERA KUNDER?- Kalkylatorn är ett online-verktyg som gör det enkelt för kunden att se hur valet av arbetskläder kan påverka deras eget miljöavtryck, detta eftersom den anger den exakta besparingen som företaget gör genom att välja en grön produkt framför en konventionell. Denna besparing är tredjepartsgranskad och kan därmed rapporteras som ett minskat utsläpp av kunden när de gör sin hållbarhetsrapportering, avslutar Anne Nilsson.