Work & Wear Magazine

Gosh

VÄGEN TILL BÄSTA AFFÄREN

När jag tar del av insikterna från våra kloka affärspartners i detta nummer av Gosh Magazine noterar jag att de flesta nämner vikten av kostnadskontroll när de vill skapa lönsamhet. När jag blev vd på Gosh för 6 år sedan var det en av mina första käpphästar. Läs mer!

BYGGEKOLOGIK

En kall vinterdag fick Isabelle Norman och hennes familj nys om en havstomt och slog till direkt - trots att den var dold i snö. - Huset var redan färdigritat så vi anlitade en husentreprenör som efter en tid kunde leverera huset i form av ”pusselbitar” som transporterades på stora lastbilar, minns Isabelle.

EN HALV MILJON PÅ ETT KICK

Det krävs tre goda företagaregenskaper för att lyckas: mod, beslutsamhet och uthållighet. Säljcoachen Max Söderpalm på Söderpalm publishing tror att du har dem alla tre. “Följ mina råd och bestäm dig för att våga. Jag vet, för jag har gjort det själv. Nu är det din tur”. Foto: Max Söderpalm

HÄR MANGLAS DET FÖR MILJONER

Sahlins på Österlen är en av Gosh-kedjans engagerade medlemmar. Här är det höga krav på utveckling och framtid som gäller, nu med satsningar på miljö med det nya tvätteriet. Häng med Gosh till Österlen. Foto: GOSH

SÅ FIXAR DU FACEBOOK

Innehållsmarknadsföring, eller ”content marketing” som det också kallas, handlar om att löpande skapa och dela med sig av information som är värdefull för just dina kunder. Kom ihåg att det inte är det samma som klassisk försäljning. FOTO: Helikopter Brand Design

VARUMÄRKET SOM STÅR DISTANSEN

Avignon är ett svenskt företag som etablerades 1994 av grundaren och ägaren Mats Thorell som startade karriären som långdistanslöpare och representerat Sverige världen över. Foto: Avignon, iStock

GOSH ROCKAR LOSS PÅ SWEDEN ROCK

Sweden Rock Festival har vuxit till en av de mest kända rock- och metal-festivalerna i världen med 33 000 årliga besökare från mer än 50 länder. Vi bestämde oss för att göra ett studiebesök och odla affärsrelationer mellan gitarrsolo och falsettsång. Foto: GOSH

6 SÄTT ATT UNDVIKA DIGITAL STRESS

Digitala medier är en stressfaktor eftersom vi finns konstant tillgängliga. Jobbmail, meddelanden och sociala medier pockar på uppmärksamhet dygnet runt. Skapa rutiner för att kunna koppla bort mellan varven och minimera riskerna av stress som i värsta fall kan leda till utbrändhet. Foto: Privat

NU KÖR VI!

Gosh 2.0 är sedan länge på plats och vi kommer nu att gå in i digitaliseringsvågen. Vi hälsar nya, spännande medlemmar och leverantörer välkomna till kedjan när ”superentreprenören” Gosh tar klivet in i 2017.

EN LEGEND HAR LANDAT

Det är fortfarande gröt varje morgon, 100 % i varje steg och tröjor i taket. Det känns som att tiden har stått still ända sen den där dagen 1976 när Kanada ställde ställde sig upp för Börje Salming som även är en partner till Gosh-kedjan. Foto: Salming Underwear

SÅ CHEFAR DU DIG SJÄLV

Du vet den där känslan som kommer när du borde göra något men bara inte orkar. Det där kundsamtalet du borde ringa eller den där budgetposten som behövde lite extra omsorg. Foto: Söderpalm Publishing

ALLTID GAMEDAY I AKH-BUTIKERNA

Arbetsklädshuset AKH blev framröstat som årets medlemsföretag inom Gosh-kedjan 2016. – Gosh är en grym plattform för service, expertkunskap och konkurrensmässiga priser, säger AKH:s Tobias Bössfall, Goshare, expertkommentator och tidigare hockeymålvakt i Västerås IK. Foto: GOSH

GOSH - IT´S GOT TO BE GREAT!

Gosh centrala organisation och de lokala medlemsbutikerna träffas regelbundet för utbildning och trendspaning där de får senaste nytt från leverantörer och andra viktiga partners. Under 2016 fyllde Gosh 10 år vilket firades med en stor galakväll i samband med Goshdagarna i Stockholm. Foto: August Dellert

PRESTERA MAXIMALT MED KOKOSNÖTTER OCH VULKANISK SAND

Elitidrottare har länge utnyttjat fördelarna med performancekläder. Nu är det hantverkarnas tur när Snickers Workwear som en av de första introducerar 37.5® teknik i sina arbetskläder. Foto: Snickers Workwear

EN SKO FULL AV FINESSER

Den mänskliga foten består av 26 ben, 33 leder och fler än hundra muskler, senor och ligament. Det är en komplicerad konstruktion vars välbefinnande är en förutsättning för att hela kroppen ska må bra. – Även om alla funktioner inte syns är JALAS®-skorna är marknadens mest tekniskt avancerade skyddsskor, säger Niklas Hermansson på Ejendals. Foto: Jalas

DIGITALA DRIVKRAFTER

Vi lever i en tid av extremt tempo vad gäller förändring och utveckling. Allt fler idéer går att realisera och aldrig har så många stora förändringar skett samtidigt. Foto: Cecilia Hjertzell, Istock

GOSH 10 ÅR

10 år har gått och tiden har gått snabbt! Häng med på Goshkedjans fortsatta resa till att skapa Sveriges bästa butiker inom profilering och arbetskläder. Foto: Gosh

SAMARBETET SOM FÅR GLASHYTTAN ATT GLÖDA

Räkna med dramatik och passion när Per Morberg släpper loss sin skaparkraft tillsammans med sjätte generations glasblåsare i Småland. - Att från en glödande massa blåsa liv i en idé är som att se glaskonstnären själv fångas i en ögonblick, säger Morberg. Foto: Orrefors

DET GÄLLER ATT FÅ PRODUKTERNA ATT PRATA

Varje framgångsrik entreprenör vet vad det handlar om. Särskilj dig och ansträng dig för att förstå dina kunders behov. – Idag producerar vi det mesta ”just in time”. Extremservice och korta ledtider blir allt viktigare för att lyckas, säger Nils Axner, en av Deltabs grundare. Foto: Gosh

LÅT INTE DINA KNÄN TA STRYK

Forskning visar att risken för knäskador är väsentligt högre bland byggnadsarbetare än i andra yrkesgrupper. Därför är knäskydd idag lika viktiga som hjälm och hörselskydd. Foto: Snickers Workwear

ETT SVAVELOSANDE GOSHÄVENTYR PÅ ISLAND

Island är så mycket mer än en ö i norra Atlanten mellan Grönland och Färöarna. Det är en magnik upptäcktsfärd bland vulkaner, gejserutbrott och vindpinade glaciärer. – Kan inte tänka mig en bättre plats att utsätta kläder och utrustning för tua tester på än Island, säger Caroline Rosado, vd på Gosh. Foto: Gosh

STÖVLARNA SOM TRAMPADE FRAM ETT INDUSTRILAND

Allt började på 50-talet med en gummistövel för folket. I slutet av 1960 var det läderstöveln som gällde när Sievi bestämde sig för att bli banbrytande inom skyddsskor. 1991 erhöll företaget sin ISO 9000-certiering som första skotillverkare i Europa. Resten är som man brukar säga, historia. Text: Sievi

TA UT DIN RIKTNING MED RÖRLIG REKLAM

Förr tittade vi på tv i genomsnitt 2.5 tim per dag. Idag konsumerar vi 4.5 tim rörlig bild dagligen, varav 75 % i mobilen. Hur påverkar det dig och ditt varumärke? Ser du möjligheterna? Foto: Storyfire Intervju: Gosh

KONSTEN ATT SE IN I FRAMTIDEN

I takt med ökad medvetenhet hos kunderna höjs kraven ständigt för Goshpartnern Ejendals produktutvecklare. - Det är kul att kundernas kunskap och synpunkter på skyddsskor hela tiden ökar. Det gör att vi behöver vara alerta och framåtskridande, sager Juho Järvinen, produktchef på Ejendals Suomis skyddsskor. Foto: Ejendals

”ETT AV VÄRLDENS MEST MILJÖVÄNLIGA TRANSFERTRYCKERIER”

Gosh nya samarbete med Europas snabbast växande producent av värmetransfer är ett stort steg framåt, såväl aärsmässigt som för miljön. – Vårt gemensamma miljöengagemang på Hot Screen har legat till grund för hela vår nya anläggning. Både arbetsmiljö, miljöpåverkan samt hållbarhet är lika viktiga påpekar VD Fredrik Skanselid. Foto: Örjan Karlsson